شبکه های اجتماعی مزایای بسیاری دارند و امکانات زیادی را به صورت رایگان در احتیار شما قرار می دهند اما در کنار این مزایا محدودیت هایی نیز دارند که در این مقاله به این مسائل می پردازیم:

1- هرج و مرج در شبکه های اجتماعی:

فرض کنید که شما مطلبی را در یک شبکه اجتماعی منتشر می کنید، پس از مدتی این مطلب در لا به لای مطالب دیگر گم می شود و اعضای جدید کانال قادر به دبدن آن نخواهند بود، از طرفی اگر بخواهید یک مطلب را هر چندوقت یکبار در کانال خود منتشر کنید، این مطلب برای اعضای قدیمی کانال شما تکراری خواهد بود و این تاثیر خوبی روی مخاطب شما نخواهد گذاشت.

از طرفی کانال شما در بین چندین و چند کانال دیگری که کاربر در آن ها عضو هست ممکن است کمتر دیده شود در صورتیکه در مورد وب سایت راهکارهای زیادی جهت بیشتر دیده شدن وجود دارد.

2- مخاطبین شبکه های اجتماعی:

عمدتا مخاطبین شبکه های اجتماعی کسانی هستند که بیشتر دنبال مطالب طنز و لطیفه هستند و یا گروه سنی خاصی را شامل می شوند، علی رغم تعداد زیاد کاربران شبکه های احتماعی این را باید در نظر داشت که بیشتر این کاربران در رده ی سنی 15 تا 35 سال هستند و افراد خارج از این رده ی سنی یا از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند و یا به صورت خیلی محدود ( مثلا در گروه های خانوادگی ) استفاده می کنند.

3- زرد نویسی در شبکه های اجتماعی

یکی از مهم ترین نکاتی که در مطالعه رسانه به آن برمی‌خوریم زردنویسی هست. زردنویس ها مطالب و اخبار را با بزرگنمایی و غلو به زبانی کاملا سطحی و ساده طراحی و ارسال می‌کنند. این نوع خبرنگاری حشرِ جلب توجه دارد و به هر قیمتی حاضر است مخاطب رو به خودش جلب کند. بارها و بارها شاهد شایعه پراکنی، دروغ پویی، بزرگ نمایی و مسائلی از این دست در شبکه های اجتماعی بوده ایم. از این رو مخاطبین به سختی مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی را به قدر کافی درست و جدی قلمداد می کنند.

4- شبکه های اجتماعی اجازه انتشار حجم وسیعی از اطلاعات را نمی‌دهند:

شاید پیشرفته‌ترین و کاملترین شبکه اجتماعی برای یک کسب و کار را بتوان فیسبوک دانست. تلگرام و اینستاگرام شاید از نظر امکانات کمتر از یک پنجم امکانات فیسبوک را داشته باشند اما در همان فیسبوک نیز شما نمی‌توانید صفحات مختلف و پر رنگ و لعاب و غنی‌از محتوا برای معرفی خدمات، تاریخچه، اطلاعات تماس، فرم‌های تماس، نمونه کارها و پروژه‌ها، خدمات تحت وب و … ایجاد کنید، نهایتا می‌توانید مانند ساختار یک وبلاگ ساده مطالب را پشت سر هم و با فرمتی بسیار خشک و غیرانعطاف‌پذیر نمایش دهید که هیچگونه دسته‌بندی و نظم و ترتیبی ندارد و با افزایش تعداد پست‌ها، مطالب کلیدی در بین آن‌ها گم می‌شود.

5- خلاقیت و انعطاف پذیری:

هیچ سرویس دیگری در دنیای دیجیتال به اندازه وب‌سایت امکان ارائه انواع خدمات را با انواع طراحی‌های اختصاصی به شما نمی‌دهد. این موضوع آنقدر بدیهی و از طرفی آنقدر گسترده و مفصل است که نیازی به توضیح بیشتر ندارد و شاید بتوان از حیث انعطاف و گستردگی وب‌سایت در مقایسه با شبکه‌هایی مثل تلگرام و اینستاگرام، به ارتباط بین دکه پیش‌ساخته‌ی یک فروشنده دوره‌گرد با یک مجتمع تجاری چند ده طبقه و در وسعت چند هزار متر مربعی اشاره کرد!!

6- امکانات محدود در شبکه های اجتماعی:

در مقایسه با وب سایت شبکه های اجتماعی امکانات بسیار محدودی دارند در واقع در برنامه نویسی وب شما هر ایده ای را که مد نظر داشته باشید می توانید اجرا کنید.

7- احتمال فیلترینگ شبکه های اجتماعی و یا به عبارت دیگر عدم مالکیت :

بارها اتفاق افتاده است که یک کانال یا صفحه در هر یک از شبکه‌های اجتماعی به راحتی با تهدید حذف شدن، ریپورت شدن، هک‌شدن، فیلتر شدن، بلاک شدن، تحریم و …. مواجه شده است و گاهی بدون هیچ اطلاع قبلی شاید سالها زحمت شما به راحتی از بین برود. تا کنون اندیشیده‌اید که مالک واقعی محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید چه کسی است و با چه روشی و در کجا یک نسخه پشتیبان از آن وجود دارد؟!! اگر یک روز صبح بیدار شوید و ببینید پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام شما با بیش از 10هزار کاربر (مشتری بالقوه) مسدود یا حذف شده است چکار می‌کنید؟!
از طرف دیگر اگر چند سالی در دنیای اینترنت فعالیت داشته باشید قطعا به مقطعی بودن بسیاری از این ابزارها به دلایل مختلف واقف هستید. در دوره ای فیسبوک بیشترین اقبال را دارد، گاهی اینستاگرام، گاهی تلگرام، و گاهی شاید شبکه ای دیگر… پس بهتر است کسب‌وکارتان را بر روی زمینی محکمتر بنا کنید.

امروز که دارم این مطلب رو می نویسم 24 فروردین سال 1397 هست و حدود یک ماهی هست که بحث فیلتر شدن تلگرام مطرح شده. به بیان دیگر شما نه مالک کاربران کانال خود هستید و نه مالک مطالب خود! چون در چشمی بر هم زدن تمام آن ها از بین خواهند رفت.

البته من به عنوان یک مهندس فناوری اطلاعات هیچگاه به شما توصیه نمی کنم که از شبکه های اجتماعی استفاده نکنید و یا از ان ها غافل شوید. شبکه های اجتماعی اگر در جای خود و به صورت درست مورد استفاده قرار گیرند بسیار سودمند خواهند یود، به عنوان مثال می توان از شبکه های اجتماعی برای بالا بردن تعداد بازدیدکنندگان وب سایت استفاده کرد و یا برعکس، یعنی می توان از وب سایت برای افزایش کاربران در شبکه های اجتماعی بهره گرفت. در واقع در بهترین حالت این دو مکمل یکدیگرند و وجود یکی دلیلی برای خذف دیگری نیست.

 8- تحلیل اطلاعات مشتریان و آنالیز فعالیت کسب و کار:

 مشاغلی که به رفتار مشتریان خود اهمیت می‌دهند می‌توانند به آنالیزهای پیشرفته‌ای دسترسی داشته باشند و بر اساس آن تغییرات مثبتی در جهت افزایش بازدهی وب‌سایت در آن خود ایجاد کنند . برای مثال بازدیدکنندگان بیشتر به کدام صفحات وب‌سایت مراجعه می‌کنند؟ چند درصد از مشتریان برای بار دوم هم به سایتشان باز می‌گردند؟ از کدام کشورها و حتی شهرها بیشترین بازدید را داشته‌اند؟ بیشتر مراجعه به سایتشان در چه ساعاتی بوده است؟

فرض کنید مالک یک وب سایت فروشگاه کتاب هستید، در این صورت می توانید تحلیل کنید که مشتریانی که کناب A را خریداری کرده اند چه کتاب های دیگری نیز خریده اند. در اینصورت به کاربر دیگری که برای خرید کتاب A اقدام می کند پیشنهاد خرید آن کتاب ها را نیز می دهید. و بسیاری از موارد دیگر

9- نبرد رنکینگ و جایگاه در موتورهای جستجو:

 هر کسب و کاری که داشته باشید احتمالا رقبای زیادی نیز در بازار در حال تلاش برای افزایش سهم خود و تعداد مشتریانشان در بازار هستند و همچنان یکی از مهمترین راه‌های معرفی کسب و کار از طریق موتورهای جستجو است. قطعا شما نیز اولین اقدامی که برای پیدا کردن یک بیزنس انجام داده اید مراجعه به گوگل بوده است و این گوگل کردن همان تلاش برای جستجوی وب‌سایت مورد نظر کاربران است. نمایش وب‌سایت شما در گوگل یعنی کشاندن مشتریان بیشتر به فروشگاه و دفترکار دیجیتال خودتان و بعد در آنجا هر تعداد شبکه اجتماعی و کانال و صفحه و راه تماس دارید را به مشتریانتان معرفی کنید. بدون دیده‌شدن در موتورهای جستجو تقریبا راه استاندارد و اصولی دیگری برای معرفی خود به کاربران و نبرد در میدان رقابت ندارید.