همانطور که انواع زیادی نرم افزار وجود دارد (از بازیها گرفته تا برنامه های کاربردی تجاری) انواع زیادی وب سایت نیز وجود دارد. با شکستن وب سایت ها به گروه های مختلف، شروع به شناختن و درک نیازمندی های ویژه هر یک از گروه ها می کنیم. واضح است که روش های بیشماری برای طبقه بندی وب سایت ها وجود دارد. برخی از این روشها دسته بندی به وسیله هدف- دسته بندی به وسیله تکنولوژی- دسته بندی به وسیله تعامل- دسته بندی به وسیله ظاهر- دسته بندی به وسیله تکرار تغییرات- دسته بندی به وسیله اندازه و .... می باشد.


1- دسته بندی به وسیله هدف: یک راه کلی برای طبقه بندی سایت ها بر اساس هدف عبارتند از: سایت های تجاری (شرکتی، فروشگاهی، سازمانی) - سایت های سرگرمی - سایت های اطلاعاتی (خبری) - سایت های هنری - سایت های شخصی - سایت های اجتماعی و .....
الف) وب سایت های تجاری: سایت های تجاری سایت هایی هستند که عمدتا برای پشتیبانی تجاری از برخی سازمان ها ساخته می شوند. به طور کلی، بیننده اصلی یک سایت تجاری از مشتریان بالقوه و فعلی سازمان تشکیل می شوند. هدف هر سایت تجاری این است که به کاربر به طریقی خدمت کند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به شرکت سود برساند. با داشتن این قضیه در نظر بگیرید هدف انتشار اطلاعات این است که مردم را جمع کنید تا با شرکت شما و محصولات و خدمات شما آشنا شده و ترغیب به خرید شوند. چه این روش یک روش مستقیم برای ترغیب کاربر باشد چه نگرش غیرمستقیم درباره فراهم کردن اطلاعات مفید جهت ترویج یک رابطه صادقانه بین سازمان و مشتریان باشد، هدف همیشه یکی است: "سعی در تشویق یک تراکنش تجاری"
ب) سایت های سرگرمی: سایت های سرگرمی عموما تجاری هستند، ولی جهت گیریهای ویژه ای دارند. هدف یک سایت سرگرمی سرگرم کردن مردم است، در بعضی موارد سرگرمی را می فروشند به عبارت دیگر، سعی می کنند یک تجربه خوش را بفروشند.
ج) سایت های اطلاعاتی (خبری): هدف سایت های اطلاعاتی به میزان زیادی متفاوت است، یک سایت اطلاعاتی برای یک مذهب خاص یا گروه های اجتماعی-سیاسی ممکن است هدف اصلی اش متقاعد کردن مردم به پیوستن به سازمان باشد. هدف یک سایت خبری آگاهی دادن به مردم در مورد وقایع جاری به روشی مفید می باشد. عمده روش کسب درآمد سایت های خبری تبلیغات می باشد لذا هرچه تعداد بازدیدکنندگان سایت بیشتر باشد تبلیغات بیشتری نیز می توانند دریافت کنند. البته سایت های اطلاعاتی ممکن است برای برآوردن معیارهایی طراحی و ساخته شوند که هیچ احساس مالی را در نظر نمی گیرند. به عنوان نمونه ممکن است یک سایت خبری جهت گیری سیاسی خاصی داشته باشد.
د) سایت های هنری: یک سایت هنری سایتی است که صرفا بیان کننده حالت فرد یا هنرمند می باشد.
و) سایت های شخصی: یک سایت شخصی نیز مانند یک سایت هنری اغلب برای معرفی مالک آن می باشد. گاهی هدف مالک معروف شدن است و گاهی هدف نشان دادن مهارت ها به کارفرمایان و مشتریان می باشد.
ه) وب سایت های اجتماعی: یک سایت اجتماعی سایتی است که هدف آن ایجاد یک محل مرکزی برای اعضا، یا یک انجمن خاص برای تجمع و تعامل می باشد. ملاقات کنندگان وارد سایتی می شوند که به صورت ذاتی خیلی اطلاعاتی است، هم برای یافتن مطلبی که مورد علاقه شان است، هم برای مبادله و صحبت با افراد دیگری که دارای افکار مشابه هستند.

2- دسته بندی به وسیله تکنولوژی: با مرور صفحات وب متوجه می شویم که اغلب وب سایت ها چیزی جز یک بروشور ساده نیستند، در مورد این سایت ها بحث در مورد تکنولوژی زیاد اهمیت ندارد، همینقدر که تکنولوژی مورد استفاده مورد تایید W3C باشد کافی است. اما برخی وب اسیت ها میتنی به برنامه های کاربردی است، این وب سایت ها با توجه به کاری که قرار است انجام دهند از تکنولوژی های متفاوتی استفاده می کنند. به عنوان نمونه وب سایت های فروشگاهی بیشتر شبیه به برنامه های کاربردی هستند تا وب سایت.

3- دسته بندی به وسیله تعامل: روش دیگر کلاس بندی سایت ها از طریق میزان تعامل آنهاست. اکثر سایت ها عمل متقابل زیادی ندارند و اصرار روی محتوایی دارند که کاربر می تواند مرور کند یا درون آن جستجو کند. در این سایت ها کاربر نمی تواند مستقیما محتوای سایت را تغییر دهد. در مقابل برخی سایت ها مانند سایت های شبکه های اجتماعی، به کاربر اجازه می دهند در تولید محتوا مشارکت داشته باشندو چنین سایت هایی متعامل نامیده می شوند. درجه تعاملی که کاربر می تواند داشته باشد از توانایی ساده توضیح گذاری تا ایجاد محتوا می تواند متغییر باشد.

4- دسته بندی به وسیله ظاهر: ممکن است وب سایت ها را توسط حالت طراحی بصری به کار رفته نیز دسته بندی کنیم. سایت های بصری را می توانیم به چهار گروه بصری دسته بندی کنیم:
الف) متن گرا: تمرکز روی محتوای متنی در کنار طراحی و گرافیک محدود
ب) گرافیک محور: پیروی اط قراردادهای واسط گرافیکی
ج) مجازی: فراهم کردن یک واسط غنی که اغلب مبتنی بر یک استعاره از دنیای واقعی
د) تجربی و خلاقانه: شکستن قراردادها و ارائه محتوا و هدایت سایت به یک روش جدید و شگفت

5- دسته بندی به وسیله تکرار تغییرات: یکی دیگر از انواع دسته بندی سایت، دوره ای است که مطالب سایت تغییر می کند. سایت هایی که هیچ گاه تغییر نمی کنند "ایستا" و آنهایی که تغییرات دارند "پویا" نامیده می شوند. اکثر سایت ها به طور مطلق ایستا نیستند و تغییرات و یا اضافه شدن مطالب جدید به مرور زمان انجام خواهد گرفت. سایت ها ممکن است بر یک مبنای مستمر تغییر کنند. به عنوان مثال یک سایت شخصی ممکن است بر مبنای ملاقات کنندگان تغییر کند و اغلب در جواب های فعالیت های فعلی یا قبلی ملاقات کننده تغییر می کند. یا یک سایت فروشگاهی ممکن است بر مبنای عادت های خرید قبلی ملاقات کننده یا حتی عادت های خرید همه کاربران تغییر کند و به عنوان نمونه پیشنهاد ویژه محصولی را بدهد.

6- دسته بندی به وسیله اندازه: یک ملاحظه احتمالی وقتی وب سایت ها را دسته بندی می کنیم، آن است که اندازه سایت را در نظر بگیریم. اندازه در بسیاری از سایت ها معنی ندارد ولی صرفنظر از این واقعیت، تعداد صفحاتی که در حال استفاده مستمر هستند به عنوان یک معیار طبقه بندی استفاده می شود. در این دسته بندی سایت های کمتر از 10 صفحه سایت های خیلی کوچک -سایت های بین 10 تا 100 صفحه سایت های کوچک -سایت های بین 100 تا 1000 صفحه سایت های متوسط -سایت های 1000تا 10000 صفحه سایت های بزرگ و سایت های بیش از 10000 صفحه سایت های خیلی یزرگ نامیده می شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید